Een bloggersevent? Uuuh wat? Wat is dat? Onderstaand proberen we het zo helder mogelijk uit te leggen. Vragen? Schroom niet en bel Elizabeth Pilat op 0647905036. Samen kunnen we onderstaand concept nog scherper maken!

Project/doel
Graag willen Stichting Promotie Waddenland en stichting RegioMarketing en Toerisme samenwerken aan een zogenaamd bloggersevent met als doelen:

  1. aandacht voor de regio op internet door artikelen op relevante blogs en de bijbehorende social media (extern);
  2. het genereren van persaandacht in de regio;
  3. scherpstellen (online) persbeleid (intern) en
  4. samenwerking Friesland en Groningen

In de onderstaande tekst worden de diverse doelen toegelicht.

Aanleiding Bloggersevent

Een blog is een soort dagboek dat iemand bijhoudt op een website. Naar schatting zijn er in Nederland ruim 2.000 bloggers die de kost verdienen met het schrijven van blogs. Vaak kiezen schrijvers een niche uit zoals mode, beauty, culinair of travel. Ze schrijven niet alleen op hun eigen weblog artikelen, maar promoten deze ook via hun social media kanalen. Omdat bloggers bezoekers op hun website nodig hebben, zijn ze hierin erg goed. Bij een gemiddelde blogger mag je uitgaan van de volgende cijfers:

  • Unieke bezoekers per maand op weblog: 500
  • Volgers op Twitter: 1.000
  • Facebookfans: 2.000
  • Volgers op Instagram: 500

Als een blogger een regio bezoekt mag je ervan uitgaan dat hij/zij minimaal één artikel schrijft wat uitgezet wordt op zijn social media kanalen. Dit wordt gemiddeld een aantal keren gedeeld. Eén blogger kan dus al snel  10.000 mensen bereiken. Ga dan maar eens na wat er kan gebeuren als 10 bloggers samenkomen en elkaar stimuleren (door bijvoorbeeld het gebruik van een #hashtag) om berichten te posten. Een bereik van 100.000 views is snel gerealiseerd! (doel 1)

Het idee van een bloggersevent is gebaseerd op een congres dat jaarlijks plaatsvindt in New Castle. Dit grote congres trekt veel (200) bloggers en zij schrijven  vervolgens over de reis er naar toe en over de bestemming en uiteraard over het congres. Afgelopen jaar bereikten zij met één hastag ruim 6,3 miljoen views!

Er zijn veel bloggers in Nederland met een relatief klein bereik maar een hoge engagementscore (interactie met publiek) die niet naar deze congressen toe gaan. Zij hebben wel behoefte om te netwerken en van elkaar te leren. Er is nog geen bloggersnetwerk event in (Noord)Nederland. Wanneer wij de eerste kunnen realiseren is er een grote kans op veel free publicity (doel 2). Naast natuurlijk de digitale olievlek die de bloggers tijdens de weekend zullen veroorzaken.

Het idee
Het bloggersevent zijn twee weekenden waarin 8-12 bloggers het gebied -in het voorseizoen èn in het naseizoen- bezoeken en ontdekken. Hun bevindingen geven ze weer op hun eigen blogs en social media kanalen.

Onderdeel van het bloggersevent is een brainstormsessie met zowel bloggers als regionale toeristische ondernemers om ideeën en wensen te genereren welke als input/ingrediënten kunnen dienen voor een (online) gedegen persbeleid. Objectieve schrijvers kunnen hier uitstekend bij helpen en wellicht zelfs al meebouwen aan een stevig persnetwerk.

Deze brainstormsessie is bewust met de ondernemers uit de regio -waar de bloggers ook overnachten/eten/activiteiten ondernemen- zo ontstaat namelijk een netwerk en een grote kans op duurzame contacten (doel 3).

Tijdens deze sessie wordt er ook waardevolle kennis voor de Bloggers gedeeld. Denk hierbij aan een lezing, workshops of discussies over bijvoorbeeld het verbeteren van engagement, storytelling of wereldburgerschap. Er wordt gestreefd naar inhoudelijke sessies die niet alleen zeer waardevol voor de bloggers zijn, maar ook voor de deelnemende ondernemers!

In het naseizoen wordt gekeken naar de uitkomsten. “Wat is ermee gedaan en wat is het effect? ” Daarnaast kunnen dezelfde bloggers het gebied (en haar vele activiteiten) ook in het naseizoen ontdekken. Door de bloggers tweemaal te laten komen wordt de relatie met het gebied en haar ondernemers versterkt en dit zal de lezer -en onze potentiële gast- waarderen. De kracht van reclame is immers herhaling!

Daarnaast versterkt dit niet alleen de relatie tussen de bloggers en de ondernemers, maar ook die van de ondernemers onderling. Friese en Groningse ondernemers hebben een aanleiding om samen van gedachten te wisselen, elkaar beter te leren kennen en wellicht in de toekomst te gaan samenwerken (doel 4).

Periode
In het voorseizoen het weekend van 19-21 juni. In het naseizoen wordt er gedacht aan 2-4 oktober of 6-8 november. Deze weekenden vallen buiten de vakanties en feestdagen.

Partners
Om dit evenement te kunnen organiseren zullen bovengenoemde partijen nauw moeten samenwerken met elkaar en elkanders achterban. De bloggers hebben onderdak, eten en een activiteitenprogramma nodig. Zowel Stichting Promotie Waddenland als Stichting RegioMarketing en Toerisme zijn er voor de coördinatie. De ondernemers zullen het gastheerschap moeten verzorgen.

Doelgroep
Wie willen we met dit project bereiken? De geïnteresseerde doelgroep zoals Marketing Groningen het noemt. In Friesland hebben ze deze doelgroep getypeerd als ‘Roos’, zie persona’s (vanaf P38 e.v.). Dit is een doelgroep die graag op ontdekking gaat, geïnteresseerd is in cultuur en natuur en graag objectieve informatie voorgeschoteld krijgt.

Kosten
Er is subsidie* aangevraagd voor dit project. Dat maakt dat (helpende) ondernemers die deelnemen aan dit project de kostprijs vergoed krijgen. Hierbij hanteren we de volgende bedragen cq bijdragen inclusief BTW:

Overnachting per kamer: €40,-
Lunch per persoon €5,-
Diner per persoon €15,-
Activiteit per persoon €5,-

Geïnteresseerd geraakt in dit project? En wilt u helpen dit tot een succes te maken? Bel dan Elizabeth Pilat op 0647905036.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s