In het plan van aanpak staat beschreven dat de regio voor marketingacties en de algehele communicatie-uitstraling aanhaakt bij de Merk Fryslân (kijk hier voor de stand van zaken van deze organisatie). De spinnen zullen deze provinciale marketingorganisatie moeten voeden. Daarnaast heeft de stichting een klein budget voor zelfstandige acties. Om beide zaken met voldoende draagvlak te kunnen doen is in november de marketingdenktank in het leven geroepen. Het idee is om vanaf zomer (2015) de groep in tweeën te splitsten: een denktank (klankbordgroep) die over bepaalde acties strategisch zullen nadenken en werkgroep(en) die met deze acties meteen aan de slag kunnen.

—————————————————————————————————

Marketing denktank & werkgroepen
Hoe kunnen we toeristen naar het gebied trekken? Welke marketingacties kunnen we opzetten? En hoe gaan we dit organiseren? Stichting RMT is op zoek naar creatieve geesten die mee willen denken. In een organische denktank (denktankleden zitten nergens aan vast en iedereen is welkom) brainstormen we hoe we deze prachtige regio nog beter kunnen vermarkten. In de werkgroepen gaan we daadwerkelijk met de acties aan de slag. De spinnen jagen aan, coördineren en (kunnen) helpen bij de uitvoering.

De marketing denktank bestaat sinds november. Inmiddels zijn daar drie vier bijeenkomsten van geweest. Tijdens de eerste denktank-bijeenkomst op donderdag 13 november bij B&B Binneninn te Metslawier is het doel en een kader voor het vliegwielbudget in concept geschetst. De tweede bijeenkomst vond dinsdagavond 16 december plaats bij B&B Bloemenhoeve te Birdaard. De vraag die deze avond centraal stond was: Hoe kunnen we ambassadeurschap inzetten om meer toeristen naar de regio te halen?  De derde bijeenkomst was op woensdagavond 7 januari bij de Forelpoel in Kollumerzwaag , waar er verder werd gebrainstormd over ‘ambassadeurschap’ als marketingmogelijkheid. Korte filmpjes van inwoners die hun ‘mooiste plekje’ laten zien, is als idee geopperd. Maandagavond 29 juni in het Innovatiehuis Lauwersdelta in Buitenpost is er besloten om de filmpjes nog een keer door de (nieuwe) denktank te halen ter goedkeuring, zodat er genoeg draagvlak op zit vanuit de regio.

Doel denktank

  • De marketingdenktank heeft een co-creërende functie. Op basis van vraag/probleemstellingen –welke kunnen worden ingediend door zowel spinnen als denktankleden als collectieven (groep ondernemers uit het gebied)- denkt de denktank na over mogelijke marketingacties en brengt hierover een advies uit. Bij voldoende draagvlak kunnen/zullen de spinnen de uitvoering op zich nemen.
  • De marketingdenktank heeft een klankbordfunctie. De spinnen/RMT kunnen visies, acties en middelen toetsen aan de denktank. Zitten we op de juiste weg?

De Spinnen zullen de denktankleden met actuele informatie over bijvoorbeeld doelgroepen, identiteit (deel)regio, het aanbod en de koers van Merk Fryslân moeten voeden. Ook is het bij beide sporen van belang dat de cross-over met andere werkgroepen (gastheerschap) optimaal is. De spinnen moeten hiervoor zorgdragen.

Kader budget

De randvoorwaarden die aan initiatieven worden gesteld zijn:

  • Vernieuwende initiatieven en acties die er op gericht zijn om meer toeristen/bezoekers:
    • naar Noordoost Friesland te trekken of
    • langer te laten verblijven of
    • een herhalingsbezoek te laten boeken.
  • De aanvraag zal altijd vanuit een collectief van ondernemers moeten worden aangevraagd.
  • Het heeft de voorkeur dat initiatieven (de intentie tot) een herhalend karakter hebben.
  • Initiatieven zullen altijd een deel van de financiering voor eigen rekening moeten nemen. Hoe groot dit deel is, is afhankelijk van het desbetreffende initiatief.

Wil je meedenken? Meld je dan via onderstaand contactformulier aan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s