DE WESTEREEN – Maandagavond 20 april waren ruim 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Fryslân aanwezig op de foldermarkt in Speel- en Dierenpark Sanjesfertier. Alle ondernemers brachten folders van hun eigen onderneming mee om uit te wisselen met anderen. Daarnaast kreeg iedereen stapels van het nieuwe toeristische magazine mee naar huis.

Voorzitter van de organiserende Stichting RegioMarketing Toerisme, Fokko Eybergen was verheugd over de grote opkomst en liet dit blijken tijdens de opening. Niet alleen de ondernemers prees hij, maar ook de zes noordoostelijke gemeenten. ,,Het is bijzonder dat ze ons zoveel vrijheid geven. We krijgen als ondernemers een pot met geld en mogen hiermee zelf de regiomarketing optuigen. Het vertrouwen wat we krijgen is uniek in Friesland.’’ Wethouder Jelle Boerema van Kollumerland ca. antwoordde hierop: ,,Het was voor ons als zes Noordoost Friese gemeenten in het begin erg spannend, maar nu ik zie wat jullie in dit korte tijdsbestek voor elkaar boksen, heb ik er alle vertrouwen in. ‘’

Coördinator Elizabeth Pilat gaf een korte presentatie over de stand van zaken. De stichting heeft sinds haar operationele start op 6 oktober jl. acht bijeenkomsten georganiseerd binnen het eerste speerpunt: ‘lerend netwerk’. Ondernemers konden de afgelopen maanden meedoen aan workshops Facebook, websiteoptimalisatie en doelgroepbepaling. Daarnaast was er inspiratiesessie zoals Social Travel en de tien toeristentrends van 2015. De foldermarkt evenals een busreis door de regio vielen in de categorie ‘netwerken’. Pilat: ,,Een prachtige cyclus was het, waar veel kennis is gedeeld en waar de toeristische ondernemers elkaar beter leerden kennen. In de zomer ga ik kijken waar behoefte aan is zodat we in oktober met de tweede reeks kunnen starten.’’

Ook lichtte Pilat het tweede en derde speerpunt ‘gastheerschap’ en ‘marketing’ toe. Vooral naar de nieuwe website van Merk Fryslân hadden de aanwezigen oren. ,,U moet zelf aan de slag en uw gegevens updaten in de database. Alleen dan hebt u profijt van deze nieuwe interactieve website,’’ was de boodschap van de coördinator. Pilat is van mening dat Noordoost Fryslân moet integreren in deze nieuwe website. ,,Toeristen komen niet naar een deelregio. Ze gaan op vakantie naar Fryslân –net als wij naar Toscane gaan bijvoorbeeld- en niet naar Noordoost Fryslân – of Noordoost Toscane. Het is daarom zaak dat we goed vertegenwoordigt zijn in het nieuwe platform van Merk Fryslân.’’

De nieuwe website van Merk Fryslân gaat begin mei live. Het nieuwe toeristische magazine van Noordoost Fryslân is verkrijgbaar bij toeristische informatiepunten in de regio. Dit zijn tevens distributiepunten.

Regionale persaandacht:
Interview op RTVNOF (video)
Twee interviews op Omrop Fryslân (audio)
Artikel Actief Media (over het magazine)
Persbericht (over foldermarkt)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s